At fastholde virksomhedsånden

»IDA SERVICE blev startet for ca. 25 år siden som et enkeltmandsfirma af Ole Friis og hans kone. De kørte rundt i deres lille varevogn med spand og kost, og så er det bare vokset og vokset«, fortæller Trine Holst Olesen, som er kundechef i IDA SERVICE.

Ægteparret formåede at give virksomheden en særlig ånd, IDA-ånden, hvor fællesskab og familiær omgangstone er i højsæde.


Sammenhold trods vækst

IDA SERVICE tæller i dag omkring 1.600 ansatte med baggrund i 44 nationaliteter. Kan så stor en virksomhed stadig have en fælles ånd? Ja, siger ansatte fra både Aalborg, Vejle og Brøndby. Dorthea Thirup Petersen, som er HRassistent i Aalborg, fortæller, at da hun kom ind i virksomheden, »så var den der familie IDA-ånd der helt tydeligt. Når en havde fødselsdag, så blev flaget hejst, og man fik kaffe og tog kage med.« Karina Jensen, som er driftstræner i Brøndby, mener, at den hyggelige stemning stadig findes. »Den er måske ved at forsvinde lidt på grund af de seneste fem års ekspansion. Folk, der har været her i mange år, kan nok mærke det på nærheden. Men man kommer hurtigt til at føle sig som en IDA servicer (red.: medarbejder),« fortæller hun. Det er en del af den gamle ånd, at nye medarbejdere i IDA ikke skal føle sig fortabte. Der er altid nogen, som giver sig tid til at hjælpe, beretter Margit Nielsen, driftstræner i Aalborg.


Det uskrevne nedskrives

Men virksomhedens vokseværk har trods alt betydet, at IDA SERVICE er begyndt mere målrettet at introducere medarbejdere til firmaets værdier, som bl.a. er hængt op i rengøringsrummene. Og ikke kun værdierne nedskrives.

»IDA SERVICE blev startet for ca. 25 år siden som et
enkeltmandsfirma af Ole Friis og hans kone. De kørte
rundt i de res lille va revog n med spa nd og kos t, og
så er det bare vokset og vokset« , fortæller
Trine Holst Olesen, som er kundechef i IDA SERVICE.

Man er også blevet opmærksom på, at det er nødvendigt at få nedskrevet de uskrevne regler. De er nemlig blevet mere og mere tydelige efterhånden som virksomhedens personalegruppe er blevet mere mangfoldig. Dorthea Thirup Petersen fortæller, at der nu står i arbejdsreglementet, at man fx skal møde soigneret på arbejdet hver dag med en ren uniform, at man ikke tager sin familie med på arbejde, og at man skal være på arbejdspladsen i hele sin arbejdstid. Men det er dog langt fra alle uskrevne regler, der er blevet nedskrevet, og uden at vide det kan man overtræde en sådan, ved fx at tale et andet sprog end dansk hos en kunde, eller hvor der er kolleger tilstede, som så ikke forstår, hvad der tales om. En anden uskreven regel handler om at vise initiativ. Det gør man ved selv at finde opgaver, når man er færdig med det man skal, for det er ikke god tone at sætte sig og vente på at få at vide, hvad man skal lave, fortæller Vidal Dominguez, planlægger i Vejle

 





Daku Magasin

Se som online magasin
Download pdf